tirsdag 22. februar 2011

Italiensk-favoritt III

3. Positiv respons
Italienerne har mange måter å komme med positiv tilbakemelding til samtalepartneren sin på som vi ikke bruker på norsk. Jeg har kartlagt tre formuleringer av denne typen som italienere bruker.

1. Når du snakker med en italiener og sier noe lurt, kommer med et godt argument eller sier noe den andre syns er bra, får du ofte et entusiastisk "Bravo!" (om du er gutt) eller "Brava!" i mitt tilfelle, i anerkjennende respons. Det betyr rett og slett "Flink!". 

For eksempel sier mange "Brava!" når jeg sier at jeg jobber frivillig. Men det brukes i mange situasjoner. Noen sier bravo/a hele tiden, og når jeg snakker med disse menneskene føler jeg meg alltid veldig smart. Jeg kan for eksempel si: "I år er det jo 150 år siden Italia ble samlet" eller "I dag har jeg vært og gått på ski" eller "Barolo-vin er godt" og den andre sier BRAVA! Veldig trivelig.

Jeg sier alltid Bravo/a når noen husker navnet mitt/uttaler det riktig, eller vet noe om Norge. 

2. En annen slags positiv tilbakemelding er at det på italiensk er helt naturlig å hilse så å si hvem som helst med "Hei vakre!" eller "Hei kjære!". Og det fins jo ikke hyggeligere måte å bli møtt på jobb enn at folk roper "Ciao bella!" og "Ciao cara!" når du kommer (Ja, det er faktisk sånn).

3. Siste variant av positiv tilbakemelding, som jeg herved kaller det, er ordet "Complimenti" som betyr "komplimenter". Complimenti er overlappende med bravo/a, og også noe italienerene sier hele tiden. I dag tok jeg for eksempel heisen opp til leiligheten, og det kom en mann i 50-åra ut av banken som er vegg i vegg med der vi bor. Han mønstret meg (for det kan jo italienske menn i alle aldre gjøre uten skam) og sa: "Jeg visste ikke at banken hadde en så vakker nabo. Complimenti!". Her er jeg litt usikker på hvorvidt komplimenten var til meg eller banken, men poenget er at du sier det etter å ha sagt noe pent, liksom for å understreke at det var en kompliment. Andre fraser: "Så god suppe! Complimenti!", "Så kjekk kjæresten din er! Complimenti!" eller "Du brukte congiuntivo (verbtid jeg aldri vet når jeg skal bruke) riktig! Complimenti!"

Og mens jeg husker det; her er to internettsider som jeg bruker hele tida, som er veldig nyttige om man står fast på veien mot å lære italiensk:
Skriv inn en hvilken som helst form av et italiensk verb, og du får opp verbet i alle bøyninger. Det gjelder bare å vite hvilken form av verbet du skal bruke, og det er jo ikke alltid like lett.

Veldig bra ordbok mellom engelsk og fransk/spansk/italiensk. Mange oppslagsord og eksempler.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar