fredag 18. februar 2011

Endelig helgefølelse

Jeg savner ikke brunost når jeg er her. Ei heller grovbrød, melkesjokolade, kvikk lunsj, makrell i tomat eller hva det nå er vanlig å savne når man ikke har vært i Norge på en stund. Men gud hvor jeg savner AVISER! Siden min helgeprosedyre i Norge er å ringe helga inn med A-Magasinet og D2, og siden fortsette med Dagbladet Magasinet, lørdags-DN og lørdags-Dagsavisen, har avisabstinensene her vært så store at jeg vil påstå at jeg ikke har hatt helgefølelse siden jeg kom hit. Inntil nå. Hva har skjedd? Jeg har oppdaget at de har aviser i Italia også! Og at jeg kan lese dem! Hurra!
Hvorfor bildene er speilvendte vet jeg ikke.
Men dere kan se at Berlusconi som alltid er på forsida.
I dag startet jeg derfor fredagen sånn jeg liker det best, med café og aviser. Jeg er fortsatt litt ny på avismarkedet, men pleier å kjøpe La Stampa, en av de største avisene. Den har hovedredaksjonen her i Torino, men dekker hele landet ganske greit. Den befinner seg sånn i sentrum/venstre så vidt jeg har forstått. Her er det dessuten et fredagsbilag om alt som skjer i Torino den kommende uka.

Ellers kjøper jeg av og til Corriere della Sera (Italias største avis) eller La Repubblica (nest størst). Corriere della Sera tror jeg befinner seg ca i sentrum politisk, men det er ikke helt godt å si. La Repubblica ligger lenger til venstre. I dag kjøpte jeg La Repubblica. De har sammen med ukesmagasinet L'Espresso fått tak og i dag begynt å publisere Wikileaks-dokumenter som handler om hva Ronald Spogli, USAs ambassadør i Italia fra 2006 til 2009, meldte hjem om Berlusconi. Ganske interessant lesning. Noen sitater:

"Med hyppige flauser og dårlig ordvalg har statsminister Silvio Berlusconi i løpet av karrieren sin fornærmet så å si alle kategorier av italienske borgere og enhver politisk leder i Europa"

"Viljen hans til å sette sine personlige interesser over statens har skadet landets rykte i Europa og har dessverre gitt ett komisk skjær over Italias prestisje i mange deler av USAs regjering"

"Lederskapet hans mangler ofte en strategisk visjon. Institusjonene hans er ikke ennå utviklede som de bør være i et moderne europeisk land."

"Den hyppige bruken av offentlige intitusjoner for å få valgforsprang over motstandere og hans forkjærlighet for kortsiktige løsninger har skadet Italias rykte i Europa."

Ikke så mye nytt der, med andre ord. Men tilbake til avisbunken min, så er min absolutte favoritt Internazionale som kommer ut hver fredag. Her er internasjonal presses beste reportasjer og analyser samlet og oversatt til italiensk. Her er Malcolm Gladwells artikler i The New Yorker, tunisiske tegneserier og kommentarer fra palestinske Al Ayyam. I tillegg til stoff fra the Guardian, Newsweek, New York Times, Le Monde, Die Zeit osv.

Det er egne sider for de ulike verdensdelene, og en egen seksjon "Italieni", med utenlanske anmeldelser av italiensk film, musikk og litteratur. Seksjonen Visti dagli altri, som omtrent betyr "I de andres øyne", inneholder andre lands artikler om Italia. Forrige uke var det New York Times' artikkel om Italias rasende kvinner, i ukas Internazionale er det en artikkel fra algeriske Liberté med ingressen "Den politiske krisa i Tunisia har tvunget tusenerer til å emigrere mot Europa. Den italienske regjeringen møter situasjonen på den aller verste måten".

I dag var det også med et lite bilag; Rivoluzione egiziona. Le prime pagine dei giornali di sabato 12 febbraio 2011 (Egyptisk revolusjon. Forsida til aviser 12. februar 2011). "Artig om Norge hadde vært med", tenker jeg. Og hva finner jeg på første side!


Fortsatt speilvendt, sorry.


I tillegg er det kulturanmeldelser, reisereportasjer, vitenskap, delikat design med fantastiske bilder og alt man kan ønske seg på en fredag. Jeg vil ha Internazionale i Norge!

God avishelg til alle.

PS For øvrig er de viktigste avisene på høyresida i Italia Il Giornale ("Avisen" eid av Paolo Berlusconi, Silvios bror) og Libero. På ekstrem venstreside er kommunistavisen Il Manifesto.

2 kommentarer:

  1. Kult! ifht til det siste du skriver, så er det jo ofte interessant å lese avisene på høyresiden og, det må spesielt være sant i Italia! Jeg savner og norske aviser, men The Guardian ig The Times er og VELDIG gode i helgene:) PS Imorgen PARIS! ( og Le Monde??? hehehe) - Pernille

    SvarSlett
  2. Ja, det er sant! Har ikke lest dem faktisk, for jeg tør ikke å kjøpe dem. Haha. Men jeg får heller gi en lang forklaring om at jeg bare kjøper dem for å lese et litt annet perspektiv, det er interessant hva disse avisene får seg til å skrive etc. God tur til Paris!! Og du må seff kjøpe Le Monde. Heldiggris!

    SvarSlett