fredag 28. januar 2011

Markedslykke

Jeg elsker markeder!! Flaks for meg at jeg bor i Torino, en by som bugner av dem. Markedet på Porta Palazzo er Europas største utendørsmarked. Det er oppe hver dag, og det er ikke en ting du ikke får tak i her: frukt og grønt i alle mulige former, fisk, kjøtt, ost, tørrfisk fra Norge, undertøy, rælete klær, dopapir, kjøkkenutstyr, dyner og puter, kofferter og så videre.





Tørrfisk fra Norvegia!








I dag var jeg og handlet inn til bursdagsmiddagen min i morgen. Jeg skal lage vegetarlasagne à la Jamie Oliver og pære- og blåskimmelostsalat. Og før det blir det norske lomperuller med mascarpone, røkelaks (selvfølgelig også norsk, kjøpt på Lidl) og dill. Og gelétog med vaniljesaus til dessert!

Det er veldig takknemlig å be inn til middag i Italia. Når det står ferske lasagneplater, en halv kilo parmesan og x antall mozzarellaballer i oppskriften, kan jeg faktisk gå og kjøpe det hvor som helst uten at det koster en formue. Jeg elsker å gå på markedet med en liste over hva jeg skal kjøpe, og så velge ut de grønnsakene som ser aller finest ut og som helst kommer fra Piemonte. Hvis det er noe jeg ikke finner, som f.eks. dill i dag, vet alle hvor han som selger dill står.


I dag endte jeg opp med denne herlige fangsten. Sammen med fem 1,5-litersflasker med vin ble det litt over 20 euro – 160 kroner!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar