onsdag 20. juli 2011

Blant multer og midtnattssol

For to uker siden var jeg på det som må være verdens vakreste festival. Trænafestivalen.

Vi kjørte fra Oslo, og etter å ha hilst på familie i Trondheim og hatt kubbturnering og nydt godt av den ekstreme gjestfriheten til familien til Mari i Skage, fant vi en plass å sove under åpen himmel på Horn i Nordland.

Vi spiste reker og drakk vin i sola og sang Til Ungdommen og Ja vi elsker. Godt det bare var måker og hav så langt øyet kunne se.


 Derfra tok vi en ferge og enda en ferge og kjørte litt innimellom, og til slutt tok vi ferga fra Sandnessjøen til Træna. Etter tre timer kunne vi skimte den eventyraktige øya (til høyre i det fjerne)


 Her kosa vi oss på campen og var på mange konserter jeg selvfølgelig ikke har tatt bilde av

Erlend Øye spilte her. Fint.
Vi klarte dessuten på halvfrekt vis å komme oss helst forrerst i kirka under Ólöf Arnalds-konserten.
V a k k e r t! Etter denne har jeg i tillegg til hennes sanger hatt helt dilla på Bob Dylan med She Belongs to me, som hun sang en nydelig coverversjon av.

Selve festivalområdet ligger på Husøy. På lørdag tok vi ferge ut til naboøya Sanna


Her kunne vi få kjøpt både muffins og skjel (5 kroner – da inkludert navnet vårt skrevet på!!!!)


Vi drakk Prosecco på stranda siden Mari hadde bursdag

Så gikk vi Kjærlighetsstien, den 700 meter lange turen som går gjennom en mørk gruve, bare opplyst av noen stearinlys her og der og en og annen kunstinstallasjon. Først drakk noen av oss Kjærlighetsserum (jeg med min kun halvkurerte bakteriefobi tok ikke sjansen. Kjærligheten får komme i andre rekke)



Da vi kom ut, etter 700 ganske pinefulle metre hvor jeg gikk og skvatt og skreik og hoppa til værs fordi jeg får så livlig fantasi i mørket, kom vi ut til  d e t t e


Her drakk vi enda litt mer Prosecco

Jeg var rusa på utsikt, Prosecco, sjøluft og vind i håret


Så gikk vi tilbake gjennom tunellen igjen og på konsert med Jenny Hval i Grotten. For en scene! Men dessverre regna det så mye at vi tok ferja tilbake før konserten var ferdig


Etter nachspiel på en knaus, med utsikt til sjø, øyer og fjell, kunne jeg legge meg med denne soveroms- (lavvo-) utsikten siste kveld

Jeg skal definitivt tilbake neste år. Bli med!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar