torsdag 3. mars 2011

Sjokoladedrømmer

Torino er Italias sjokoladehovedstad, et faktum jeg benytter meg av altfor sjelden. Ca 70 såkalte sjokoladelaboratorier produserer og selger sjokolade i byen, og DEN ER SÅ GOD!

I dag bestemte jeg meg for å gå på Gertosio, et av byens mest velrennomerte cioccolaterie som jeg ennå ikke hadde besøkt, og teste ut noen sjokolader. Jeg bevilget jeg meg selv denne herligheten etter lunsj, for å feire at jeg er oppe og går etter tre dørgende kjedelige dager til sengs med forkjølelse:



Den klassiske ingrediensen i torinesisk sjokolade er gianduja, en blanding av sjokolade og finmalte hasselnøtter (så finmalt at du ikke merker at det er nøttebiter). Blandingen ble i følge Aftenposten født da Napoleon kontrollerte Nord-Italia og blokkerte handelen med Sør-Amerika, så det ble vanskelig å skaffe kakao til sjokoladeproduksjon. Smarte sjeler fant da opp gianjuja. Den er også å finne i produkter fra Torino-merket Ferrero, som Nutella og Ferrero Rocher. Hasselnøttene er av høy kvalitet og kommer fra Alba-distriktet i nærheten av Torino, kanskje mest kjent for produksjon av Barbera d'Alba og andre gode viner.

Biten til venstre er en giandujotto, den mest kjente av sjokoladene i Torino. Den er egentlig båtformet, men jeg var så ivrig at jeg allerede hadde spist en bit før bildet ble tatt :) Den består av gianjuja med mørkt sjokoladetrekk og er så mektig at det etter én båt føltes som om jeg hadde spist en hel melkesjokoladeplate på 200 gram. Men jeg klarte selvfølgelig å få i meg de andre også. Det er vanvittig mye smak i hver bit, og jeg må lukke øynene når jeg spiser for liksom å bruke alle sansene på sjokoladesmaken. Den til høyre var kanskje favoritten - kinesisk stikkelsbær med sjokoladetrekk. Det hele perfekt akkompagnert av kaffe fra min nydelige espressokanne. Mmmmmmm.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar