lørdag 28. mai 2011

En dramatisk klostervisitt

Har noen lest I Rosens Navn? Eller sett filmen? Det har dessverre ikke jeg, men i dag har jeg vært i klostereret Umberto Eco hadde i tankene da han skrev boka.
Foto: Google Earth
Sacra di San Michele-klosteret ligger en halvtimes togtur fra Torino, beliggende helt nydelig oppe på en klippe med panoramautsikt til Alpene og Val de Susa, dalen som leder inn til Frankrike.

Man kan enten ta toget til Sant'Ambrogio, som vi gjorde, og om våren og høsten kan man gå til klosteret herfra. Det tok litt over en time. Ellers så kan man ta toget til Avigliana og ta taxi herfra (14 kilometer).

Veien opp ble derimot mer dramatisk enn planlagt. Antonio og jeg gikk ubekymret og lurte på om vi var framme snart da det plutselig raslet stygt i kanten av stien.
Jeg: Hva var det?
Antonio: Jeg tror det var en slange!
Jeg: Nei! Nei! Nei! Ikke si det! Du vet at jeg har slangefobi. Er du sikker på at det ikke var en frosk?
Antonio: Ja.
Jeg: Bare si at det var en frosk!
Anonio: Ja, det var en svær frosk.

Så går vi videre, arm i arm og skvetne og nevrotiske. Vi runder en sving og der åpenbarer seg intet annet enn en GIGANTISK SLANGE som ligger og krummer seg godslig i sola. Den er grønn og svart og fryktinngytende som bare slanger kan være, og jeg setter i et skrik som varer i circa et minutt og sikkert skremmer alt levende liv ut av dalen. Antonio blir selvsagt ikke mindre redd av min reaksjon, så vi løper og hopper og skvetter og skriker og bæljer i en evighet før vi finner ut hva vi skal gjøre, men da er heldigvis slangen forsvunnet. Jeg får uansett forsatt svette hender og kuldegysninger over hele kroppen når jeg tenker på den. Jeg har aldri sett en større slange i mitt liv!

Jeg har dessverre ingen bilder av slangen, men noen av klosteret.

Antonio syntes Imsdal-flaska mi hadde så fin design at han tok den
Utsikt fra klosteret 



962 meter over havet
Foto: sacradisanmichele.com
Foto: Google Earth

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar