søndag 23. desember 2012

En liten byguide til Firenze

Nå har det vært lenge dødt på denne bloggen. Men etter tolv førjulsdager i Firenze ble jeg inspirert til å oppdatere med noen bytips.

Dette var min andre langtur til Firenze i år, og jeg føler jeg begynner å få byen litt mer under huden - skjønt, den ekte David har jeg fortsatt til gode å se. Vi nøyde oss med han her:

Som altså er kopien som står utenfor Piazza della Signoria. Godt nok for meg! Men, når du er ferdig med å se klassikerne David og Uffizi og Domen, så har jeg noen favoritter å anbefale.

Spise

Al Tranvai


Superkoselig, upretensiøs liten restaurant med trikketema (derav navnet. På italiensk er tram = trikk, men jeg tror trikk heter tranvai på florentinsk). Maten er deilig og enkel, typisk toskansk, og man sitter tett i tett akkurat som på trikken. Så det faktisk går an å snakke med folk på nabobordet.

Jeg spiste blant annet ribollita, den toskanske suppa som tradisjonelt ble lagd av restene etter gårsdagens grønnsakssuppe og brød (ribollita betyr "kokt opp igjen"), og hele speltkorn. Andre favoritter på denne sesongens meny var fersk pasta med steinsopp, pasta arrabiata med tomat, chili og hvitløk og risotto med artisjokk, en av mine yndlingsgrønnsaker. De har secondo-retter også, med toskanske klassikere som stuete tarmer og innmat. Jeg hoppet pent over denne og over på dolci: hjemmelaget pannacotta med skogsbær. Mmmm.

Og jeg glemte det beste: når du kommer, står det en 1-liter med Chianti klar på hvert bord. Så er det bare å drikke så mye man vil, og man betaler etter hvor mye man har drukket (toppen noen få euro).

Restauranten ligger i Oltrarno, som for øvrig er en veldig koselig bydel i Firenze. Oltrarno betyr "på den andre siden av Arno", så den befinner seg som dere allerede har gjettet på den andre siden av Arno-elva enn hovedsentrum. Kombiner lunsjen her med å tusle rundt blant håndtverksbutikker og faktiske florentinere.
Hvor: Piazza T. Tasso, 14r
Hjemmeside: www.altranvai.it


Is

Bloggens trofaste lesere vil vite at jeg en sucker for italiensk is. Uansett om gradestokken denne gangen sank til minusgrader om morgenen, så føler jeg ikke at det har vært en fullverdig dag i Italia om jeg ikke har fått i meg dagens is. Jeg så mye snuskete is i Firenze, den skal for eksempel IKKE se sånn ut:


Varsko, varsko! Når pistasjeisen er syntetisk grønn, det er store topper på isen og den ikke er lagd på stedet, bør varselslampene lyse. Men, heldigvis fant jeg en favoritt til slutt, og sikret meg mine daglige doser her.

Gelateria La Carraia

Stedet var La Carraia, som ligger på et hjørne like overfor Ponte alla Carraia (Carraia-brua). Her er det alltid mange italienere også, et godt tegn. Gå over brua fra sentrum, og der, på høyre side, ligger den. Hurra! 

Hvor: Piazza Nazario Sauro, 25/r


Få ting gjør meg lykkeligere enn å skjønne at jeg nettopp har kjøpt en perfekt pistasjeis.

Grom

Men finner du ikke La Carraia, så gråt ikke. Det fins et enda bedre sted. GROM! Mitt yndlingsissted på denne jord. Ikke bare fordi den smaker himmelsk, men den er også økologisk og kortreist og sesongskiftende og ble på toppen av det hele startet opp i Torino, min hjerteby. Jeg fikk dessverre ikke avlagt filialen i Firenze noen visitt, men det kan dere gjøre. Den ligger i Via del Campanile, i hjørne med Via delle Oche. Pistasje- og hasselnøtteisen her er i en klasse for seg. Månedens smaker i desember er blant annet kastanje, mint og sjokolade, kaki og mandarin. Aah.

RivaReno

RivaReno har også fantastisk is, en anelse lettere enn den på Grom, og fins også i Firenze.

Hvor: Via Borgo degli Albizi 46/r
Her er mangosorbet og pinjekjernesmak mine førstevalg.


Markeder

Mercato Centrale

Firenzes største innendørsmarked med ost, kjøtt (flådde kaniner med vidåpne øyne kan jeg for så vidt spare meg for, men jeg har jo sansen for at man ser hva man faktisk spiser), tørkete cherrytomater fra Sicilia, sesongens grønnsaker, tørket steinsopp, bakverk, vin, olivenolje….jeg kan vandre her en hel evighet og bare lukte og se på alt. Sørg for all del for å kjøpe med deg en scamorza affumicata om du ikke har smakt det, en røkt italiensk ost, og du har fått deg en venn for livet.

Hvor: Piazza San Lorenzo





Markedet på Piazza San Lorenzo

Stedet for vesker, belter og annet stasj i skinn. Husk å prute! 

Markedet på Piazza Santo Spirito

På Piazza Santo Spirito er det antikvitetsmarked hver søndag, bortsett fra tredje søndag i måneden:
da er det økologisk marked. Det var det det var da vi var her. Her kommer bønder fra rundt om i Toscana for å selge produktene sine. Jeg fikk med meg økologisk olivenolje med chili, pesto, oliven-tapenade, aprikossyltetøy, et indisk skjerf og et vevet gulvteppe (det var altså ikke bare spiselige og drikkelige ting å få).




Følg med, flere Firenze-tips kommer snart!

1 kommentar:

  1. very informative post for me as I am always looking for new content that can help me and my knowledge grow better.

    SvarSlett